ZEEEKSTER WATERSPORTZEEEKSTER WATERSPORT
Aankoopkeuring tegen vaste prijs
ALLROUND SERVICE OP  LOCATIE
  Amsterdam, Noord Holland, Utrecht, Flevoland
Als u aankoop van een gebruikte boot overweegt, wilt u zekerheid over mogelijke mankementen en de kosten waar u straks mee te maken krijgt. De verkoper vertelt in de regel alleen mooi verhaal, als u hoort dat iets “aandacht verdient” kunt u ervanuit gaan dat dit punt totaal naar de maan is.
Advertentie:
Leuke boot te koop. Een paar aandachtspunten, maar met veel liefde kan weer snel als nieuw worden. Prijs: notk
Met name kleinere oudere vaartuigen met waarde onder 5.000 euro worden vaak zonder deskundige keuring verhandeld. Terwijl juist die vaartuigen veel mankementen vertonen, soms ernstige mankementen waardoor ze nog net blijven drijven. Reden is dat expertise bureaus onredelijk hoge keuringskosten - in vergelijking tot de waarde van de boot - in rekening brengen en zelfs keuring weigeren als de waarde onder 5000 euro ligt. Kosten keuring zijn vaak percentage van de taxatiewaarde, dan verdient expert te weinig met een goedkope boot.
Gevolgen kunnen zijn dat u op gladde snelle praatjes valt en later blijft zitten met hoge kosten van herstel mankementen die verzwegen zijn of afgedaan als "aandachtspunten".
Wij bieden zekerheid door een uitgebreide aankoopkeuring tegen vaste lage prijs, ongeacht de waarde van de boot. Minimum 27 punten worden onder de loep genomen, bij goed uitgeruste boten tot 42 punten of categorieën - romp, motor, instrumenten, elektra, tuigage, betimmering, brandstof/water/gas/verwarming/vuilwater etc etc dus kortom alles.
Gevonden mankementen worden ingedeeld in groepen, met kosten herstel gespecificeerd:
Zeer ernstige mankementen die structurele sterkte van de romp, ombouw en tuigage aantasten, alleen te herstellen tegen zeer hoge kosten of niet te herstellen. Negatief aankoopadvies.
Serieuze mankementen die direct na aankoop hersteld moeten worden als u veilig wilt (blijven) varen; wel te herstellen tegen redelijke kosten
Achterstallig onderhoud, punten die in de komende twee jaar aangepakt moeten worden of aan de beurt komen, die veel geld kunnen kosten als ze verwaarloosd worden
Comfort mankementen, hinderlijk voor uw verblijf aan boord maar niet cruciaal, bijvoorbeeld ventilatie niet in orde, WC spoelt niet, waterpomp spoelbak keuken dient te worden hersteld, etc. Wel te herstellen, maar de kosten daarvan zijn misschien hoger dan de verkoper doet voorkomen.
Esthetische mankementen, gewoon te herstellen, kosten alleen geld, voor sommige watersporters doorn in het oog en voor andere geen bezwaar - u bepaalt.
Na de keuring ontvangt u binnen 36 uur een rapport waar alle onderzochte punten worden toegelicht en herstelkosten berekend. U bepaalt zelf welke mankementen - als die er zijn - voor u acceptabel zijn en telt op de vraagprijs plus herstelkosten. Dan is het duidelijk of de vraagprijs redelijk is. Nu hebt u een stevige basis om te onderhandelen met de verkoper.....  of alternatief te zoeken.Volkomen duidelijk en eerlijk.
Omdat we geen percentage van de taxatiewaarde als tarief rekenen maar een vaste prijs, hebben we geen enkel belang om de zaken mooier te maken dan ze zijn.
Kosten keuring zijn maar 200 euro plus 30 cent per gereden kilometer uit Amsterdam Holendrecht
Bij de keuring is cruciaal om gedeelte van de romp onder de waterlijn te onderzoeken. Juist daar kunnen duurste mankementen verschijnen (polyester osmose, houtrot, dikke roest waardoor restant staaldikte niet meer aan minimum eisen voldoet, ondeskundige reparaties, gebroken roersteun, kapotgeslagen propeller, gebarsten kiel). In de jachthaven waar de boot afgemeerd ligt kunt u de havenmeester vragen om de boot te hijsen voor een half uur,  in de touwen laten hangen voor onderzoek. Jachthavens rekenen daarvoor gemiddeld 70-120 euro afhankelijk van gewicht van de boot. Het is een wijs idee om met de verkoper vantevoren afspraak te maken: als de  toestand van onderwaterschip redelijk is betaalt u de hijskosten; als onderwaterschip ernstige mankementen vertoont betaalt de verkoper de hijskosten. Een eerlijke verkoper zal daar akkoord mee gaan, hij weet immers dat zijn boot in orde is. Als de verkoper weigert, dat is een aandachtspunt.
PAS OP "ZWARTE" HANDELAREN EN HELERS
Pas op dat de verkoper daadwerkelijk de eigenaar is; eigendomsakte voor oudere boten is ver te zoeken. Ergens aan de boot moet een serienummer of bouwnummer staan, meestal ingegraveerd op een messing plaatje achterop, soms in polyester ingegraveerd aan achtersteven. Dat is identificatie van de boot. Elke boot zou moeten beschikken over bouwnummerplaat waar moet staan: naam van de scheepswerf, bouwjaar, type boot en zijn bouwnummer / serienummer. Zonder identificatie-plaatje koopt u letterlijk kat in de zak, een boot die wordt geadverteerd bouwjaar 1985 kan net zo goed gebouwd zijn in 1970, en bouwnummer/serienummer is ook basis voor elke eigendomsakte.
Welke documenten als eigendomsakte acceptabel zijn, kunt u lezen op:
Wees voorzichtig met zwartwerkende handelaren die beweren  particulieren te zijn. Ze zitten meestal in een wat hogere prijsklasse, rond 10000 tot 20000 euro, drijven de prijs op met een kwart tot een derde en zijn uiterst handig om alles te slijten met alle mankementen en nadelen die er zijn. Als een verkoper aan een stuk door staat te praten, uw vragen snel maar gedeeltelijk beantwoordt en direct van onderwerp verandert, verbiedt om foto’s van hem of van de boot te nemen, geen ID kan of wil laten zien, de motor opwarmt lang voordat u aankomt voor de proefvaart, alleen contant geld accepteert…. dan is hij wellicht een zwarthandelaar. Van hem kopen is een groot risico.
Een verzekeringspolis is niet per se eigendomsakte; iedereen kan een boot verzekeren. Zolang geen schade wordt geclaimd maar wel premie wordt betaald zal de verzekeraar geen vragen stellen. Pas op als u een net afgesloten verzekeringspolis als eigendomsbewijs wordt voorgeschoteld!
http://www.allesovervaren.nl/boot-kopen-hier-vindt-u-alles/overdrachtsdocumenten/
http://www.watersporters.nl/icp
Schadeherstel, reparatie, restauratie.......  Verbouwing interieur ... Inbouw apparaten, instrumenten ...   Storing in stroomsysteem .. Klein probleem of grote verbouwing - onmogelijk bestaat niet...