ZEEEKSTER WATERSPORTZEEEKSTER WATERSPORT
Herstel of verbouwing van het stroomnet van uw yacht
Een boot 15 jaar oud heeft gemiddeld drie eigenaren gehad. Elke eigenaar heeft iets bijgebouwd, verplaatst, verwijderd of vervangen. Oude kabels blijven hangen, afgeknipt; voor nieuwe leidingen worden willekeurige kleuren gebruikt wat men ter beschikking heeft; bijna niemand plaatst labels op de kabels om aan te geven waar dat voor is bedoeld, zelfs vakmensen niet. We zijn blijkbaar de enige die bij verbouwing of herstel altijd de juiste kleuren draad gebruiken en elke kabel markeren met duidelijke labels aan beide kanten
Na verloop van jaren ontstaat natuurlijk een wirwar van draden door de boot en motorruimte, schakelaars en drukknopen waar niemand meer de bedoeling van weet, instrumenten en apparaten die niet functioneren, tot brand aan boord toe.
Wij zijn specialisten in het ontknopen van dergelijke toestanden. Door vakkennis, ervaring en flinke dosis gezond verstand bepalen we wat en waarom gedaan is, hoe dat moet zijn en wat overbodig is. Alles wordt gemarkeerd met duidelijke labels. Waar nodig worden schema’s gemaakt voor u later. 
INBOUW / HERSTEL VAN  APPARATEN EN INSTRUMENTEN
ALLROUND SERVICE OP  LOCATIE
  Amsterdam, Noord Holland, Utrecht, Flevoland
OMVORMER
Accu van uw boot levert 12 volt of 24 volt gelijkstroom spanning. Apparaten in uw huis werken op netstroom, wisselstroom 230 volt spanning. Vaak is het handig en economisch voordeliger om huishoudelijke apparaten mee te nemen naar uw boot. Er zijn wel bijna alle denkbare apparaten voor accustroom aangepast te koop, maar de prijs valt niet mee en ze zijn alleen in de boot te gebruiken. Denk aan een simpele stofzuiger, Senseo koffiemachine, lader voor uw laptop, ventilator voor hete dagen... Sommige apparaten zijn 2 tot 3 maal duurder in 12 volt uitvoering dan gewoon voor netstroom met als voorbeeld koelkast.
Omvormer gebruikt gelijkstroom 12 volt van uw accu om netstroom 230 volt te genereren. In uw boot kunnen we gewone stopcontacten plaatsen, gelijk wat u thuis overal hebt, verbonden met omvormer. Op die manier kunt u gewone huishoudelijke apparaten in de boot gebruiken, TV, koelkast, koffiemachine...
In overleg bepalen we welke omvormer dat moet zijn. Dat hangt af van wat u wilt  aansluiten, vermogen van uw accu en natuurlijk de kosten. Bijvoorbeeld, voor een kleine koelkast of kleine LCD TV is 400 watt vermogen al genoeg en goedkoopste omvormer van die type zal voldoen. Winkelprijs lager dan 100 euro.
Ook kunt u kiezen voor combi-apparaat acculader / omvormer / accuscheider / walstroom schakelaar. De prijs van een combi-apparaat is meestal de helft van de som kosten al die apparaten samen. Tegelijk krijgt u gratis de walstroom omschakel-automaat geïntegreerd, een belangrijk instrument, dat voorkomt dat 230 volt stroom uit omvormer tegelijk met walstroom netstroom op de kabels in de boot verschijnt. Als dat zou gebeuren, zou spanning willekeurig stijgen tot 400 volt en dalen tot nul, tiental malen per seconde. Elektronica in aangesloten apparaten gaat dan kapot.
Acculader is onmisbaar voor elke boot met veel stroomverbruikers. Uw motor (en dynamo!) draait gemiddeld 200 uur per jaar en u verbruikt stroom als u stil staat, afgemeerd, wanneer uw dynamo niks levert. Uw accu raakt natuurlijk leeg en moet opgeladen worden. Motor starten en met dynamo accu opladen kan altijd, maar op die manier verbruikt u veel meer geld in brandstof dan waarde van een acculader.
De regel is dat uw acculader 5 - 10% moet leveren van de totale capaciteit van al uw accu's. Als u twee accu's hebt elk van 50 Ah, moet de lader 10 ampère stroom kunnen leveren. Voor meester watersporters is verder niet van veel belang welke acculader dat is, meer stappen laden en druppelladen en aanpassen aan de type accu is niet nodig als u een gewone loodaccu hebt. Mocht u een speciale gel-accu of een andere speciale  type marine accu zou hebben, vraag ons om advies.
We kunnen ook zonnepanelen inbouwen, indien u ruimte hebt op dak van uw kajuit en als u over dak niet hoeft te lopen om zeilen te bedienen of dergelijks. Hoewel de zonnepanelen heel snel worden ontwikkeld, is het eerste wat opvalt een veel lagere prijs jaar na jaar terwijl  vermogen per vierkante meter oppervlak niet aanzienlijk hoger wordt. Vermogen is ook afhankelijk van lichtsterkte - bij een bewolkte dag minder, in de nacht niks  en in november een fractie van vermogen dat in juni wordt opgewekt.
Kleine windmolentjes zijn in opmaars. Het waait bijna altijd aan het water, het hele jaar door, ook 's nachts. Dat is een optie om te overwegen.
Bij sommige met name Bosch dynamo's moet men na de inbouw van de laadstroomverdeler een diode aansluiten voor "startspanning". Sommige dynamo's moeten via contactsleutel (en meestal via een groen of rood lampje op het dashboard) startspanning krijgen om te kunnen starten. Tegenwoordig zijn de betere laadstroomverdelers uitgerust met een aansluiting daarvoor (zie schema hierboven), al is dat niet geschikt voor elke dynamo met dit probleem.
ACCULADER
ACCUSCHEIDER (DIODE BRUG)
Met een laadstroomverdeler kunnen meerdere accu’s gelijktijdig geladen worden met één dynamo en een acculader. Tijdens het ontladen zijn de accu’s gescheiden door de diodes. Wanneer bijvoorbeeld de service-accu ontladen wordt zal de start-accu volledig geladen blijven. Op die manier is uw startaccu altijd startklaar, zelfs als u afgemeerd veel stroom gebruikt en daardoor uw "huis" accu leeg is. Dat komt vaak voor als uw apparaten veel stroom verbruiken, als omvormer, koelkast, sterke radio installatie etc.
Na inbouw van de accuscheider / laadstroomverdeler moeten systemen volledig gescheiden blijven. U krijgt een apart zekeringskastje voor uw motor en instrumenten, en apart zekeringskastje voor alle andere stroomverbruikers in de boot - anders heb je niks aan de accuscheider omdat de accu's indirect door eenzelfde zekeringskastje toch verbonden zijn en via die draden stroom van de ene accu naar de andere loopt.
Een open boot, sloep of zeilboot, of boot met open kajuit, moet hoedanook een afwatering hebben. Dat kan zelflozing systeem zijn als het dek hoger is dan waterlijn, of bilge pomp (vaak lenspomp genoemd). Een stevige onweersbui is genoeg voor halve meter water in de boot. Ook een boot met kajuit zou in de regel over afwatering moeten beschikken.
We plaatsen manuele of automatische bilge pompen met bediening. Automatische bilge pomp zal aanslaan en water wegpompen zonder uw tussenkomst als niveau water in de bilge ingestelde hoogte bereikt, ook als u niet aanwezig bent en uw hoofdschakelaars uit staan.
INSTRUMENTEN
SCHAKELPANELEN
Inbouw en herstel storingen scheepsinstrumenten
Inbouw en herstel storingen alle  schakelpanelen en zekeringkastjes
BILGE POMP
De marifoon is een belangrijk communicatiemiddel aan boord. Op de grote rivieren zoals: de Waal, de Rijn, de Noord enz. staat plicht om marifoon te hebben en uit te luisteren, zelfs hebben grotere schepen de verplichting om minimaal twee marifonen aan boord te gebruiken: één voor het onderling verkeer en één voor het blokkanaal.
MARIFOON
Tegenwoordig zijn relatief voordelig combi-apparaten aan te schaffen, marifoon met GPS en navigatiekaarten van Nederland en Europa. Boot navigatie is nog steeds veel duurder dan TomTom voor een auto.
BOOT TOILET
Als u een oudere boot hebt aangekocht, dan is de toiletuitrusting vaak aan renovatie toe. Soms is er helemaal geen toilet. Vaak zijn de kranen en de aansluitingen na jaren in een toestand, die geen veiligheid garandeert. Met een toilet krijgt u meer comfort, veiligheid, en waarde van de boot neemt toe.
Bij oudere boten waar een toilet ingebouwd is, ontbreekt vaak fecaliëntank (zogenaamd “zwart water” tank) die ooit niet verplicht was. Fecaliën worden dan direct in het water naast de boot gespoeld. Dat is al enkele jaren niet meer toegestaan, met een hoge boete als u dat toch doet. Fecaliën moeten in een aparte tank worden opgeslagen en in de jachthaven op de daarvoor aangewezen plek uit de tank met een wal-zuiginstallatie gezogen worden..
We kunnen voor u een toilet vervangen, in plaats van een handpomp-toilet een elektrische plaatsen, zwartwater tank plaatsen als die er niet is, en uiteindelijk een toilet ruimte creëren in uw boot compleet met nette betimmering, schuifdeur,  toilet, complete installatie.
Bij zeiljachten die een behoorlijke helling kunnen maken, en dat kan oplopen tot 50 graden bij wedstrijdzeilen, moet men heel goed positie van de huiddoorvoeren en zwaanshalzen in de installatie bepalen. Water uit tank of buitenwater mag nooit in geen enkele toestand naar het toilet lopen. Voor de zekerheid, en als de tank hoger dan  de pot geplaatst is, wordt in de installatie een terugslagklep geplaatst.
De kwaliteit en deskundige inbouw van huiddoorvoeren is een vereiste; er is nauwelijks een onderdeel zo relevant  voor de veiligheid. Via een lekkende of gebroken huiddoorvoer kan meer water binnendringen dan de lenspompen kunnen afvoeren. We gebruiken alleen roestvrij staal en hoogwaardige messing onderdelen. Direct achter de huiddoorvoer dient zonder excuus een afsluitkraan te worden gemonteerd; slangen moeten in het onderwatergedeelte steeds met twee sterke, onderling verschoven aangebrachte slangklemmen aangesloten worden!!! Dat is ook aan te raden voor alle slangen in de boot.
TOILETRUIMTE BIJGEBOUWD IN WEINIG BOOTRUIMTE
MEESTAL WORDEN SCHUFDEUREN GEBRUIKT, IN DIT GEVAL WAS DAT JUIST NIET MOGELIJK
NAVIGATIE VERLICHTING
De verlichting van motor- en zeilschepen is wettelijk geregeld, volgens IMO COLREG 72. Uw navigatielichten dienen te functioneren zelfs als niks anders in de boot werkt. In geval van ongelukken wordt eerst gekeken naar de navigatielichten en naar alcohol in uw bloed. Indien uw lichten niet in orde zijn wordt u aansprakelijk gesteld voor het ongeluk, zelfs als u volgens de regels had gevaren en geen schuld had aan het gebeurtenis. Dat betekent in het beste geval dat uw verzekeraar uw eigen schade niet vergoedt; de gevolgen kunnen echter veel ernstiger zijn.
Werkt uw verlichting niet? Dan is de eerste vraag of nog iets in de boot niet werkt. Controleer ook de zekeringen en accuspanning.
Meeste redenen dat navigatieverlichting niet functioneert zijn:
O
Peertje uitgebrand
O
Zekering uitgebrand
O
Kabelschoenen los
O
Schakelaar navigatielichten kapot of half kapot, waardoor spanning bij de lamp zelf heel laag is; LED lampjes werken helemaal niet onder 8 volt
O
Accuspanning te laag of hoofdschakelaar niet aangezet
Voor controle spanning heeft u een voltmeter nodig.
Als u deze punten hebt nagelopen en de verlichting nog steeds niet werkt, neem contact op. Voor elk probleem is verstandig om eerst accuspanning te controleren; hoe vreemd dat ook klinkt is de lege accu boosdoener voor de helft van alle problemen aan boord. Als u vaker problemen met spanning hebt, neem contact op voor het plaatsen van een acculader, controle van de dynamo, plaatsing van accusheider of een accu van grotere capaciteit. Na onderzoek krijgt u van ons technisch advies met opties en hun plus- en min punten.
Schadeherstel, reparatie, restauratie.......  Verbouwing interieur ... Inbouw apparaten, instrumenten ...   Storing in stroomsysteem .. Klein probleem of grote verbouwing - onmogelijk bestaat niet...