ZEEEKSTER WATERSPORTZEEEKSTER WATERSPORT
Herstel Polyesterschade
Toplaag is een speciale hars genaamd “gelcoat”. Polyester gelcoat is de gekleurde buitenlaag van een polyester laminaat en heeft naast een esthetische functie ook de functie het onderliggende laminaat te beschermen tegen weersinvloeden en chemicaliën.
Normaal gesproken zou gelcoat laag tenminste 2 millimeter dik moeten zijn. Om te besparen in de bouw, wordt die dikte soms teruggebracht naar 1/10 millimeter. Dat heeft grote gevolgen: minimale schade is genoeg om onderliggende polyester bloot te stellen aan invloeden van rivier- of zeewater, zuur uit regen en volgelpoep. Elke luchtbelletje in polyester structuur neemt water op, zwelt op, reageert chemisch met water, vervalt en barst open. Met name onder waterlijn, in zout water, is het verval gevaarlijk. Dit proces heet “osmose” of “polyesterrot” en is verreweg het ergste wat uw boot kan overkomen.
Dit is oppervlak met duidelijke tekenen van osmose: blaren, gedeeltelijk gebarsten, als doorboord stroomt naar zuur stinkend water uit de blaar. Dit geval, een oppervalk vol blaren, is extreem. Als u elke tweede jaar de boot uit water haalt om  antifouling te vernieuwen, kunt u ten hoogste een tiental blaren zien; maar dat betekent niet dat reparatie onnodig is!
Afbeelding van polyester romp structuur: lagen verschillende matten glasvezel gedrenkt in hars, met beschermende laag aan het oppervlak.
Reparatie polyesterschade, al is de schade klein, is niet alleen esthetisch. Laminaat ontbloot door schade zal op den duur in verval raken door invloed van water. Dat gaat lang niet zo snel als het rotten van hout of het roesten van blote staal: men kan wachten met reparatie tot een half jaar zonder grote gevolgen. We vragen altijd hoe lang geleden de schade is ontstaan, als nodig schuren we / slijpen iets verder zodat bij reparatie alleen gezonde laminaat overblijft.
Om dat nog mooier te maken, door UV straling van de zon gaat elke lak na verloop van jaren iets naar geel / grijs trekken. De kans dat we de huidige tint lak of gelcoat zo precies kunnen nabootsen dat de reparatie volkomen onzichtbaar is, is niet echt groot. In het beste geval kunt u van dichtbij de herstelde plek als een schaduw zien (zie foto onder rechts). Als u echt onzichtbare reparatie eist, moeten we na het gladmaken van de reparatie een heel vlak overschilderen, waar de schade op zit. Klein kleurverschil tussen twee afzonderlijke vlakken, nieuw afgelakt en oud, kan menselijk oog niet waarnemen - dus lakken we af met een tint dat het beste overeenkomt met huidige tint oude lak.
Voor polyester reparatie geldt eis: beschut van regen en wind  totdat klaar is en minimale temperatuur 15 graden de hele tijd. Als het maar een paar uur in de middag 15 graden is en in de avond 5 graden, koelt de boot af en kan niet eens opwarmen van een paar uur warmer weer overdag. Aangebrachte hars neemt direct de temperatuur van de romp aan en kan niet uitharden. Onder 15 graden kan dus niet.
U verwacht dat de kleur van de schadeplek na de reparatie precirs overeenkomt met de oude kleur, rest van het vlak, onzichtbaar. Helaas zijn er ontelbaar veel nuances kleur - behalve standaard kleuren mengen mensen tinten door elkaar om kleur naar wens te krijgen. Alleen al van het wit bestaan 6 standaard RAL tinten en 7 "uit RAL verleide" tinten: gebroken wit, eiwit, noordpoolwit, Cornforth White, Pointing, Wimborne White, sneeuwwit.
Met duurdere epoxy hars kan men nog tot 10 graden redelijk werken, met voorverwarming en naverwarming. Er zijn speciale verharders die - zoals men beweert - zelfs tot 5 graden verwerkt kunnen worden, maar uit onze ervaring is de hechting dan zeer slecht. Volgend jaar in de zon valt alles af. Dus onder 10 graden Celsius houdt het op helaas.
Een gesloten kajuit kunnen we verwarmen, dan kan binnen alles; in een winterstalling loods is de temperatuur wellicht rond 10 graden of meer, daar kan ook reparatie van buitenromp plaats vinden, maar tussen eind november en eind februari kunnen we in de regel geen reparatie van buitenromp, dek of buitenkant kajuit uitvoeren.
ALLROUND SERVICE OP  LOCATIE
  Amsterdam, Noord Holland, Utrecht, Flevoland
Voordeel scheepsromp van kunststof composieten is al lang bewezen: terwijl stalen romp permanent onderhoud vereist en extreem veel kan kosten indien verwaarloosd (dikke laag roest verzwakt de romp tot barsten en gaten toe),  kan een scheepsromp uit polyester, epoxy of andere composieten gebouwd, lang meegaan met minimaal onderhoud.
Wat is eigenlijk "polyester"? Dat is eigenlijk algemene naam voor laminaat, composiet, lagen uitgeharde hars en bewapening. Composieten zijn vezels gecombineerd met (kunststof)-hars. Er zijn  veel soorten vezels en harsen, waardoor met composieten een tal van combinaties mogelijk is. De meest gebruikte combinaties zijn carbonvezels en glasvezels, in combinatie met epoxy of polyester hars.
Romp van uw boot bestaat vrij zeker uit glasvezels en polyester hars, omdat die combinatie een goede sterkte tegen lage prijs kent.
Gelukkig komt het niet vaak voor, maar bij aankoop van een oudere polyester boot moet u rekening houden met mogelijkheid dat  de romp onder waterlijn aangetast is; voordat u tot aanschaf overgaat is verstandig om de boot in de jachthaven voor even uit water te tillen en goed te onderzoeken.
Reparatie kleine schade, niet groter dan 10 cm en niet dieper dan 1/3 rompdikte, wordt gedaan aan de buitenkant van de romp met epoxy materialen. Grotere schade en dieper dan 1/2 rompdikte of helemaal door de romp heen, wordt hersteld in twee stappen. Eerst wordt verstevigingslaminaat aangebracht aan de binnenkant van de romp, ruim meer dan oppervlak van de schade. Dan wordt esthetische reparatie uitgevoerd aan de buitenkant van de romp. Bij grote schade moeten we dus aan de binnenkant erbij kunnen, soms moeten we daarvoor deel van de betimmering of meubels demonteren. Dat wordt heel naar als betimmering en meubels met lijm in elkaar gezet zijn, niet demontabel. We zoeken altijd naar beste alternatief om herstel zo simpel mogelijk uit te voeren, wel degelijk.
Schadeherstel, reparatie, restauratie.......  Verbouwing interieur ... Inbouw apparaten, instrumenten ...   Storing in stroomsysteem .. Klein probleem of grote verbouwing - onmogelijk bestaat niet...
Zeeekster Watersport Service is betrouwbaar gesprekspartner voor alle vragen over polyester-bouw en reparaties. Door onze vakkennis en ervaring zijn we in staat om creatief, efficiënt en kostenbewust oplossingen te bieden. Bij ons kunt u rekenen op vakmanschap en kwaliteit. Als er meer opties zijn om eenzelfde resultaat te bereiken, maar met verschil in kwaliteit en prijs, krijgt u alle opties te horen met hun plus- en minpunten om te overwegen wat u het beste schikt.
Beste resultaten worden verkregen door de hele romp te overschilderen, na herstel van de schade. Dat is zeker te adviseren in geval van veel kleine krassen en deuken door de hele romp heen. De boot is dan als nieuw.