ZEEEKSTER WATERSPORTZEEEKSTER WATERSPORT
Schilderwerk, binnen en buiten
ALLROUND SERVICE OP  LOCATIE
  Amsterdam, Noord Holland, Utrecht, Flevoland
We zijn u graag van dienst voor herstel van uw lak, interieur en buitenromp.
Meestal betekent dat niet alleen schilderwerk, maar ook herstel van talloze kleine barsten, gaten en krassen.
Welke type lak voor weke toepassing?
Of uw ondergrond twee-component is, kunt u bepalen door aceton of thinner. Maak een onopvallende plek goed nat met aceton of thinner - als na enkele minuten blaren verschijnen dan is uw ondergrond geen twee-componenten lak.
Van 1-component lak of vernis zijn er veel.  Sommige uitharden door oxidatie (blootstelling aan zuurstof in de lucht), andere door vocht uit de lucht, sommige uitharden nadat oplosmiddel is verdampt. .
Schadeherstel, reparatie, restauratie.......  Verbouwing interieur ... Inbouw apparaten, instrumenten ...   Storing in stroomsysteem .. Klein probleem of grote verbouwing - onmogelijk bestaat niet...
In een glad vlak, schade is relatief eenvoudig te herstellen door te plamuren met juiste plamuur, glad schuren en overschilderen. Bijvoorbeeld glad buitenromp of gladde dak kajuit.
Dek is echter vaak uitgevoerd in “antislip” profiel. Tijdens de bouw, honingraat is in de mal geperst zodat bovenkant van de bootromp  uit de mal wordt getrokken met antislip profiel, als op deze foto.
Barsten en andere schade in zulk profiel, zeker als ze talloos en diep zijn, is uiterst tijdrovend te herstellen met behoud van antislip profiel. Men moet met de kleine machine en liniaal stuk voor stuk enkele millimeters of zelfs maar een millimeter breed en diep uitgraven, nadat de schade opgevuld en hersteld is.
Dat is nog te doen bij een of twee schade plekken… maar als het gaat om tientallen verspreid over het dek, diep en lang, dan wordt deze manier onbetaalbaar.
We adviseren dan, eerst alle barsten en gaten goed opvullen, waar nodig is (diep) eerst in V vorm nog verder uitgraven voor betere hechting plamuur op polyester, alles glad schuren… en dan zijn er twee opties: een gebied van het dek afplakken en “antislip” lak aanbrengen; of “antislip” dekmatten plakken.
Antislip dekbekleding is in verschillende vormen, kleuren en profielen verkrijgbaar, meestal gemaakt van kurk en rubber. Het is af te knippen in de gewenste vormen en te plakken aan dek. Dit materiaal heeft een ongelooflijk grote wrijvings weerstand, ook in natte toestand. Het is in hoge mate zon-, zeewater- en oliebestendig. Geschikt voor alle soorten dekken (staal, polyester, hout, aluminium).
Keuze van de lak hang af van huidige ondergrond, toepassing (onder waterlijn, romp boven waterlijn, dek, binnen in kajuit) en uw budget.
In de regel:
Over minimum drie weken oude gel-coat, mits iets ruw geschuurd en goed schoongemaakt, kan alles aangebracht worden.
Over twee-componenten lak, mits iets ruw geschuurd en goed schoongemaakt, kan alles aangebracht worden.
Over een-componenten lak kan niet alles. Als u niet weet welke type lak is aangebracht, een proef is noodzakelijk. Verkeerde combinatie zal leiden tot blaren en barsten.
Twee-componenten lak wordt gemaakt - zoals de naam al zegt - door twee vloeistoffen te mengen. Ze regeren met elkaar en vormen lange ketens moleculen waardoor het geheel uithardt.  Deze lak is zeer slijtvast (na 3 weken!) en uiterst bestendig tegen chemicaliën, olie, zuur uit vogelpoep etc. Deze lak kan (na minimum 10- dagen) heel mooi gepolijst worden tot showroom kwaliteit.
Het is een veel te lang verhaal welke type 1-comp is beter geschikt voor iets of minder geschikt... er is een regel dat je over 1-comp lak eerst geschikte primer (grondverf) moet aanbrengen, pas dan gewenste lak... dat zal weer 1-comp lak zijn.
Het is niet mogelijk om 2-comp lak over oude 1-comp aan te brengen, dan laat alles los van de boot met verschrikkelijke blaren en stank. Er zijn wel “schakel” primers te koop, als tussenlaag tussen 1-comp en 2-comp lak…. Maar die primer moet je aanbrengen in minstens 3 lagen en minstens 10 dagen laten staan voordat je 2-comp lak kan aanbrengen. Nog steeds is resultaat niet gegarandeerd.
1-comp lak kan na een week ietwat gepolijst worden, maar niet zo als 2-comp lak. In de regel doen we dat niet. 
Minimum temperatuur voor schilderwerk is 12 graden, 24 uur per dag boven die temperatuur. Bij 20 graden zal bijna elke lak na 24 uur schuurbaar en overschilderbaar zijn voor de volgende laag lak.  Bij 12 graden kan dat 48 uur zijn of meer. Lak is enkele uren plakkerig (niet “stofdroog”) zodat alles wat door de lucht zweeft erop plakt. Daarom is verstandig om schilderwerk binnen in een loods te doen, beschut van water en wind. Een stevige wind kan kilo’s bladeren en insecten op de natte lak blazen, en regen op natte lak kan het werk helemaal verpesten.`
Antifouling kan onder de blote hemel, die harsen drogen behoorlijk snel, daarnaast is onderwatergedeelte door de romp zelf beschut van regen.
Het is natuurlijk ook uw overweging, de kosten huur plek in een loods tegen waarde van de boot en uw verwachtingen. Een oude boot opfrissen - dat kan ook buiten aan de wal.
Bij het vernieuwen van antifouling, eerst verwijderen we alle aangroei (schelpen, alg, troep). Dan onderzoeken we staat van de romp, op schade of osmose. Indien schade aanwezig is, overleggen we of u acties wenst. In meeste gevallen is niet nodig om alle oude lagen antifouling te verwijderen alvorens nieuwe aan te brengen.  Dat wordt gedaan in geval van veel schade aan onderwaterromp of twijfel of de polyester romp  aan osmose ziekte lijdt.
Kleur van antifouling is eigenlijk van geen belang, dat is uw keuze - als er keuze is. Bij snel varende jachten,  wordt “harde” antifouling gebruikt die goed hecht want water bij hoge snelheid is net schuurpapier of hogedrukreiniger. Bij langzaamvarende jachten wordt vaak “zelfslijpende” antifouling gebruikt - tijdens varen slijpt de laag zelf en neemt mee aangroei zodat de romp schoon blijft.