ZEEEKSTER WATERSPORTZEEEKSTER WATERSPORT
Herstel of verbouwing van interieur
Bent u niet langer tevreden met interieur? Lak dof en versleten? Veel kleine schade? Ernstige vocht- en lekschade? Of wilt u een nieuwe stuurstand, of een toiletruimte, of meer kastruimte in uw kajuit?
In overleg bepalen we wat technisch mogelijk is en economisch verantwoord.  Enige minimum kwaliteit moeten we houden - bijvoorbeeld interieur van een boot met spaanplaat bouwen is onder elke minimum want spaanplaat of MDF zuipen vocht als een spons; na enkele maanden is het kapot. Ook als het goedkoop lijkt doen we dat niet, is dus niet goedkoop als maar enkele maanden meegaat.
Bijna alles in de kajuit volgt kromme lijnen van de boot zelf, dus bijna elk element van uw interieur zal een willekeurige kromme lijn volgen.
ALLROUND SERVICE OP  LOCATIE
  Amsterdam, Noord Holland, Utrecht, Flevoland
Met name sierelementen als punten van messing en RVS, sierlijsten en andere afwerkingspunten bijdragen heel veel aan algemeen professioneel resultaat - maar kunnen ook veel kosten. Samen met u bepalen we welke kwaliteit voor u gewenst en acceptabel is.
Eerst bepalen we samen hoe het een en ander moet zijn; dan maken we een goede tekening van de kromme lijnen in de boot; dan tekenen we de nodige elementen in de computer. Resultaat wordt aan u voorgelegd voor goedkeuring - en opties als die er zijn, meestal wel.
Schadeherstel, reparatie, restauratie.......  Verbouwing interieur ... Inbouw apparaten, instrumenten ...   Storing in stroomsysteem .. Klein probleem of grote verbouwing - onmogelijk bestaat niet...
Yachtbetimmering wordt bijna altijd gemaakt uit panelen multiplex, meer dunne lagen hout op elkaar verlijmd. Afhankelijk van toepassing kan de dikte tussen 3.6 en 22 millimeters zijn. In de regel is alleen zichtbare toplaag van edelhout (mahonie, teak, eik enzovoort) circa 0.2 - 0.5 millimeter dik terwijl de tussenlagen uit vochtbestendig tropisch hout bestaan, maar van slechtere kwaliteit en lelijk. Die lagen zie je dus niet….
Deze panelen zijn heel sterk, vochtbestendig (zelfs ongelakt zijn bestendig tegen hoge luchtvochtigheid, afgelakt kunnen zelfs in waterplas staan), mooi als toplaag met transparante lak behandeld is en betaalbaar - enkele malen in vergelijking met datzelfde 100% uit edelhout gemaakt.
Water op onbehandeld hout, dus regenwater bijvoorbeeld, maakt lelijke vlekken die bijna niet te verwijderen zijn. Als we buitenkant kajuit, open motorkist of stuurconsole of betimmering buitenbanken bouwen of herstellen, moet dat in de regel in een loods gebeuren beschut van regen. Pas als alles klaar en afgelakt is, kan de boot onder de open hemel verschijnen.
Soms wordt hout niet afgelakt, maar met speciale olie beschermd. Dat heeft voornamelijk esthetische reden en wordt vaak met teak gedaan. Bijvoorbeeld, railing of handgrepen of teakdek…
Heel vaak krijgen we opdrachten om ver vergane elementen van teak of dekken te herstellen, zo ver rottend dat nauwelijks een paar millimeter gezond hout over is. Dat hout was maar een keer na het aanleggen in olie gezet en verder aan het rotten verlaten. Keer na keer horen we van de klanten dat ze grijze kleur van teak mooi vinden, daarom wordt olie niet gebruikt. Helaas, grijze waarheid is dat grijze teak aan het rotten is. Misschien mooi, maar als je teakdek 5 jaar zonder olie laat staan, is zoveel verrot dat herstel bijna onmogelijk en zeker duur is. Vaak is er zo weinig gezond hout meer over dat alleen sloop en aanleg nieuw dek een optie is.
Herstel teak aan dek, banken en dekrand
Laatste jaren is juist dekkende kleur, vaak zwart mat, populair geworden. Hier is een motorkist met stuurstand gebouwd van okoume watervast hout, glad geplamuurd en afgelakt met dekkende zwarte lak mat. In stuurstand hebben we alle instrumenten, acculader, radio-installatie en spiekers verwerkt. De hele kist met stuurstand draait op scharnieren bijna 90 graden omhoog, zodat de motor ultimate makkelijk bereikbaar is.
Complete refit interieur, reparatie schade plekken, polyester en hout overgeschilderd met twee-componenten lak.

Voorbeeld van niet-onderhouden vervallen teak: hout gebarsten, kromgetrokken, rubber valt uit de naden, naden lekken.... gevolg - lekkage in kajuit. Dit luik was 4 jaar lang niet onderhouden.
Enige oplossing - compleet vervangen. Te ver vergaan voor reparatie.

Versleten rubber uitgegraven, rotte laag hout geschuurd, nieuwe rubberen naden ingespoten en geschuurd. Vervolgens in twee lagen olie; banken en dekrand hersteld met plamuur en afgelakt met drie lagen twee-componenten lak met teak tint. In dit geval was er nog genoeg gezond teak over, wat niet altijd het geval is.
Toilet ruimte bijgebouwd naast bootingang.
In het toilet een inbouw wasbakje geplaatst gekoppeld aan de waterleiding met hydrofoor voor de keuken.
In beperkte ruimte gebruiken we doorgaans schuifdeuren.
Aanleg complete betimmering sloep.
Aanleg houten dekrand op stalen sloep. Hout dient de kromme vorm van stalen profiel te volgen, dus gebogen worden. Ouderwetse methode zou zijn, de ene kant van de houten balk met vuur verwarmen en de andere kant met water koelen, Na veel tijd en moeite kan hout de gewenste kromme vorm krijgen. Op deze manier zijn in de oude tijden hele schepen gemaakt, beginnend bij structurele spanten en langsdragers, tot sierelementen aan dek en kajuit. Deze manier om hout krom te krijgen is extreem tijdrovend en duur, tegenwoordig economisch niet te verantwoorden, hoewel dure superjachten nog steeds van geval tot geval op dezelfde manier worden gebouwd.

Op deze sloep hebben we lamineren-methode gebruikt. Dunne stroken meranti zijn in de vorm gebogen en op elkaar geplakt - dunne stroken hout kan men in de smalle bochten buigen zonder barsten. Na afwerking met tint-plamuur, nodig schuur- en lakwerk, is een prefecte dekrand ontstaan, niet te onderscheiden van dekrand uit een vol stuk hout.
CREATIEF
KOSTENBEWUST
MET OOG VOOR DETAIL
In plaats van edelhout, meranti latjes en panelen zijn gebruikt, gladgeschuurd en afgelakt met mahonie tint lak. Kosten zijn  circa 40% lager dan met teak.